السيد جعفر مرتضى العاملي ( مترجم : محمد سپهرى )
384
الصحيح من سيرة النبى الاعظم ( ص ) ( ترجمه وتلخيص ) ( سيرت جاودانه ) ( فارسي )
شده - اين است كه اگر اين طور مىگويند ، قرص ماه دونيم شده باشد ، بايد تمام مردم دنيا ديده باشند و رصد بندان شرق و غرب عالم اين حادثه را در رصدخانهء خود ضبط كرده باشند ؛ چون اين از عجيبترين آيات آسمانى است و تاريخ تا آنجا كه در دست است و همچنين كتب علمى هيأت و نجوم كه از اوضاع آسمانى بحث مىكند ، نظيرى براى آن سراغ نمىدهد و قطعا اگر چنين حادثهاى رخ داده بود اهل بحث كمال دقت و اعتنا را در شنيدن و نقل آن به كار مىزدند و مىبينيم كه نه در تاريخ از آن خبرى هست و نه در كتب علمى اثرى . بعضى هم پاسخى از اين اعتراض دادهاند كه خلاصهاش از نظر خواننده مىگذرد ، گفتهاند : اولا ، ممكن است ، مردم آن شب از اين حادثه غفلت كرده باشند ، چه بسيار حوادث جوى و زمينى رخ مىدهد كه مردم از آن غافلند ، اين طور نيست كه هر حادثهاى رخ دهد ، مردم بفهمند و آن را نزد خود محفوظ نگه داشته و سينه به سينه تا عصر ما باقى بماند . ثانيا ، سرزمين حجاز و اطراف آن از شهرهاى عربنشين و غيره رصدخانهاى نداشتند تا حوادث جوى را ضبط كنند . رصدخانههايى كه در آن ايام بر فرض كه بوده باشد در شرق در هند ، و در مغرب در روم و يونان و غيره بوده ، در حالى كه تاريخ از وجود چنين رصدخانههايى در اين نواحى و در ايام وقوع حادثه هم خبر نداده و اين جريان به طورى كه در بعضى از روايات آمده در اوائل شب چهاردهم ذى الحجّه سال ششم بعثت يعنى پنج سال قبل از هجرت اتفاق افتاده است . علاوه بر اين بلاد مغرب كه اعتنايى به اين گونه مسائل داشتهاند ( البته اگر در آن تاريخ چنين اعتنايى داشته بودند ) با مكّه اختلاف افق داشتهاند ، اختلاف زمانى زيادى كه باعث مىشد ، آن بلاد جريان را نبينند . چون به طورى كه در بعضى از روايات آمده قرص ماه در آن شب بدر بوده ، و در حوالى غروب